Poďme sa dnes pozrieť  na najväčšie chyby, ktoré sa objavujú pri interiérovej fotografii. 

Najčastejšie chyby pri interiérovej fotografii - 1. časť

1. Zvislice

Alfou a omegou interiérovej fotografie je základná axióma, že zvislice musia ísť kolmo nadol a vodorovné línie  musia byť naozaj vodorovne. Je zarážajúce, ako často sa objavuje tento neduh. Často vidím ako sa časti interiéru, ale aj cele celky nakláňajú do strán, akoby mali každú  chvíľku padnúť. Ak si interiérový fotograf nenájde pri post procese dosť času, aby skontroloval rollermi vo Photoshope či je všetko v poriadku, tak si ho už neobjednávajte. Niektorí fotografi, zväčša začiatočníci, sa často oháňajú akýmsi pokusom o kreativitu, keď fotky dostatočne nevyrovnajú vertikálne aj horizontálne. V tomto bode, je každý pokus o "kreativitu" jasným zhoršením kvality výslednej fotky. (Na fotke č. 1 vidíme nevyrovnané zvislice, naopak na fotke č. 2 máme pekne vyrovnané línie).

2. Umiestnenie fotoaparátu

 Ďalšia častá chyba začínajúcich, interiérových fotografov  je to, že intuitívne nastavujú výšku záberu niekam do výšky svojich očí. To je samozrejme chyba. Správna výška na fotenie interiéru je spravidla niekde medzi 90 až 110 centimetrov. Samozrejme, sú situácie, keď sa fotograf potrebuje dostať cez vyššie operadlá, sedačky alebo nejaký pult, ale to sú skôr výnimky. Rozhodne si nepamätám, že by som niekedy fotil interiér z výšky svojich očí. Záber približne z výšky pásu je po každej stránke krajší, dynamickejší a oku lichotivejší ako iné varianty. A nezabudnite na jednu samozrejmosť z bodu jedna, línie musia ísť vždy vodorovne alebo zvislo, ako sme si už upresnili. (Fotka č. 3 ukazuje príliš vysokú polohu fotoaparátu, ktorú ešte umocňuje zlý uhol objektívu, na fotke č. 4 je správna výška fotoaparátu aj uhol objektívu).

3. Lenivosť retušovať

Chyba alebo nedbanlivosť, ktorá je hádam najčastejšia. Ani pri najväčšej snahe sa interiérový fotograf nevyhne tomu, že sa mu v zábere objaví niečo, čo tam nie je žiadúce. Kvalitný fotograf, sa musí postarať, aby také veci zmizli počas post procesu. Kabeláž, škvrny na nábytku alebo kobercoch, šmuha na okne, alebo zrkadle a všetky podobné záležitosti je nevyhnutné odstrániť. Platí však  zásada, že plnohodnotná retuš má cenu len vtedy, ak je urobená profesionálne a  nesmie byť jasné na prvý pohľad, že sa tam niečo zmenilo. Niekedy počúvam, že fotky by nemali zakrývať realitu. V interiérovej fotografii tento argument neobstojí. Ak si vás objedná na fotenie majiteľ penziónu a pri fotení interiérov sa objaví napríklad, cigaretou prepálená sedačka, tento nedostatok musíte odstrániť. Nemusíte sa obávať, že ste zmenili skutočnosť. Majiteľ, ktorý si takýto nedostatok neodstráni sám, sa dostane pod paľbu od zákazníkov na sociálnych sieťach. 

4. Ustlanie

Tento bod sa špecificky týka spálne. Neexistuje varianta vesmíru, kde je možné urobiť dobrú fotku spálne ak je zle ustlaná posteľ. Zažil a videl som to nespočetnekrát aj v hoteloch s veľkou reputáciou. Zle ustlaná posteľ, totálne vynuluje aj inak luxusne zariadenú izbu. Z vlastnej skúsenosti viem, že je to problém pri väčších hoteloch, kde má personál tendenciu ustlať na fotenie tak, ako to robia "len pre hostí". Nenechajte sa dotlačiť to takej situácie a presvedčte majiteľa o  dôležitosti poriadnej prípravy tohto segmentu. Veľký pomocník pri kvalitnom ustlaní pre fotografa, je prehoz, ktorý spoľahlivo zakryje väčšinu plochy postele a je celkom dobrým zvykom, voziť jeden neutrálne sfarbený prehoz v kufri auta fotografa.

5. Správny výber času na fotenie

Dobrá voľba času na fotenie vám pomôže vyhnúť sa technickým komplikáciám pri procese spracovania fotiek. Najlepšie sa fotí ráno tak hodinu, dve po východe slnka a podvečer tak dve hodiny pred západom slnka. Interiérový fotograf potrebuje dbať na to, aby sa svetelnosť medzi exteriérom a interiérom vyrovnala. Ak sa pustíte do fotenia interiéru pri poludňajšom slnku, ktoré sa vám bude opierať do okien, tak máte pred sebou takmer neriešiteľné problémy. Prináša to frustráciu a výsledok fotky je neistý. Paradoxne ak si dohodnete fotenie a ten daný deň, je zatiahnuté tak nebuďte smutný. Interiérová fotka sa fotí pri zatiahnutej oblohe veľmi dobre. Svetlo je krásne rozložené a dá sa fotiť v interiéri takmer celý deň. Samozrejme, že sa miesto fotenia budete musieť vrátiť dorobiť exteriérové fotky, keď bude počasie lepšie. Z mojej praxe viem, že ak je dohodnuté fotenie a počasie sa pokazí, nenechajte sa odradiť a interiér nafoťte. Nezabudnite, že majiteľ hotelu kvôli vám zablokoval, niektoré priestory a nabudúce, keď budete musieť prísť dorobiť exteriér tak už vlastne nebudete musieť obmedzovať chod zariadenia. 

Záver: Zhrnuli sme pár problematických bodov pri fotení interiérov. Zďaleka to nie sú všetky. Toto je prvá časť a ďalšie budú nasledovať.